Dersin Adı | Zeytin, Zeytin Yağı ve Mutfak Kültürü |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CLM 414 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Türk ve dünya mutfaklarının vazgeçilmez öğelerinden olan sofralık zeytin ve zeytinyağının tarihçesi, üretici ülkeleri, ekonomisi, kültürdeki yeri, mutfak dışında kullanımı ile kalitesine göre ayırt edilmesine ilişkin bilgileri öğrencilerle paylaşmaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders zeytin ile zeytinyağının tarihçesi, tarımı, ekonomisi, ticareti, sofralık zeytin ve zeytinyağlarının kullanımı ve tadımı, kültür ve sanatta zeytinin yeri konularını kapsamaktadır. Dersin ana odağı öğrencilere yararlı bilgiler sunmak ve kusurlu, kusursuz sofralık zeytin ve zeytinyağlarını ayırt edecek beceriyi kazandırmaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | “Zeytin Kitabı – Zeytinden Zeytinyağına” – Mahmut Boynudelik, Zerrin İren Boynudelik –Oğlak Yayıncılık – Yemek/Zeytin. 2007 |
2 | Zeytin ve zeytinyağının tarihçesi ve coğrafyası | “Zeytin Kitabı – Zeytinden Zeytinyağına” – Mahmut Boynudelik, Zerrin İren Boynudelik –Oğlak Yayıncılık – Yemek/Zeytin. 2007 |
3 | Zeytin ve Zeytinyağı üretici ülkeler | “The Extra Virgin Olive Oil Handbook” - Claudio Peri - Wiley Blackwell. 2014 |
4 | Zeytin ve Zeytinyağı ekonomisi ve tüketimi | “The Extra Virgin Olive Oil Handbook” - Claudio Peri - Wiley Blackwell. 2014 |
5 | Zeytin ve Zeytinyağı ekonomisi ve tüketimi | Ölmez Ağacın Peşinde, Türkiye’de Zeytin ve Zeytinyağı – Artun Ünsal – YK Yayınları |
6 | Zeytin Tarımı, Zeytin Kanunu | Ölmez Ağacın Peşinde, Türkiye’de Zeytin ve Zeytinyağı – Artun Ünsal – YK Yayınları |
7 | Zeytinyağının Üretimi, Depolanması ve Pazarlaması, Coğrafi İşaretler | “The Extra Virgin Olive Oil Handbook” - Claudio Peri - Wiley Blackwell. 2014 |
8 | Ara sınav | |
9 | Zeytinyağının Kalite Kriterleri ve Sınıflandırması | “The Extra Virgin Olive Oil Handbook” - Claudio Peri - Wiley Blackwell. 2014 |
10 | Zeytin ve Zeytinyağının İnsan Sağlığına Yararları ve Antioksidanları | “The Extra Virgin Olive Oil Handbook” - Claudio Peri - Wiley Blackwell. 2014 |
11 | Seminer – Zeytinyağı ve Sağlık | Ölmez Ağacın Peşinde, Türkiye’de Zeytin ve Zeytinyağı – Artun Ünsal – YK Yayınları |
12 | Zeytinyağının duyusal analizi | “The Extra Virgin Olive Oil Handbook” - Claudio Peri - Wiley Blackwell. 2014 |
13 | Sofralık Zeytin Üretimi – Sofralık Zeytin Duyusal | Ölmez Ağacın Peşinde, Türkiye’de Zeytin ve Zeytinyağı – Artun Ünsal – YK Yayınları |
14 | Sanat ve Kültürde Zeytin | “Zeytin Kitabı – Zeytinden Zeytinyağına” – Mahmut Boynudelik, Zerrin İren Boynudelik –Oğlak Yayıncılık – Yemek/Zeytin. 2007 |
15 | Final | |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | “The Extra Virgin Olive Oil Handbook” - Claudio Peri - Wiley Blackwell. 2014, Ölmez Ağacın Peşinde, Türkiye’de Zeytin ve Zeytinyağı – Artun Ünsal – YK Yayınları. “Zeytin Kitabı – Zeytinden Zeytinyağına” – Mahmut Boynudelik, Zerrin İren Boynudelik –Oğlak Yayıncılık – Yemek/Zeytin. 2007 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | “Olive Oil Sensory Science” – Erminio Monteleone, Susan Langstaff – Wiley Blackwell. 2014 International Olive Oil Council Web Site. www.internationaloliveoil.org TÜBİTAK, TÜSSİDE, http://www.tarim.gov.tr/BUGEM/kumelenme/Belgeler/literatur_arastirmasi_ulusal_ve_uluslararasi_pazar_analizi_raporu.pdf Resmi Gazete Sayı: 29181, http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/11/20141120-21.htm |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 15 |
Laboratuvar / Uygulama | 1 | 10 |
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 70 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 25 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | |
Final Sınavı | 1 | 20 | |
Toplam | 150 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | X | ||||
2 | Gastronomi alanında iş sağlığı ve güvenliği, yiyecek hijyeni ve güvenliği ile genel iş pratiğinde en iyi uygulamaları gerçekleştirir | X | ||||
3 | Yiyecek üretimi ve sunumunu ilgilendiren görsel, dokusal ve besinsel öğelere ilişkin verileri yorumlayabilmek, değerlendirir ve karar verir | |||||
4 | Gastronominin kültür ve toplum üzerindeki etkilerini bilir ve buna ilişkin değerlendirmeler yapar | X | ||||
5 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır | X | ||||
6 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır
| X | ||||
7 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına temel oluşturan gastronomi, tasarım, hukuk ve işletmecilik gibi diğer disiplinlerden yararlanır ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olur | X | ||||
8 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır | X | ||||
9 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin etik değerlere sahip olarak bilgi, beceri ve yetkinliklerini yaşam boyu öğrenme ve sürdürülebilirlik bilinciyle günceller ve geliştirir | X | ||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. (European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) | X | ||||
11 | İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanır | X | ||||
12 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest